Vad är dukandieten? – Bra eller dåligt sätt att gå ner i vikt?

by

Dukandieten – Det finns otroligt många olika dieter och det är inte alla som passar alla. Vissa tycker att LCHF är det absolut bästa medan andra inte alls klarar av det utan förespråkar kanske stenåldersdieten eller 5:2. Det viktiga är att du hittar något som passar dig. En diet som bara följs ett tag är antagligen ingen bra diet. Målet är att skapa sig en hälsosammare livsstil för resten av livet och hur det görs är inte så intressant egentligen utan bara att det görs. Det finns en relativt ny och därmed okänd diet som heter Dukandieten som har blivit väldigt populär på sistone. Den ska vi förklara mer i detalj här nedan.

Vad är meningen?

Meningen med Dukandieten är att skapa en hållbar livsstil som ska hålla över tid. Den syftar inte enbart till extremt snabb nedgång utan även en hållbar nedgång vilket är mycket viktigare än att det går snabbt. Grunden är att det finns 100 livsmedel som är tillåtna. Med förbud så kommer denna diet inte att passa alla människor men de som har disciplinen till det kommer antagligen att gilla denna diet. Dieten är indelad i fyra faser.

Du ska äta mindre fett och salt och mer protein för att följa dukandieten. Detta är inte något extraordinärt kanske när det kommer till dieter men det som skiljer dukandieten från andra dieter är att den är indelad i olika faser. Det är 4 olika faser som kallas Attackfasen, Cruise-fasen, sammanslagningsfasen och stabiliseringsfasen. När du bestämmer dig för att följa dukandieten så kommer du som sagt få 100 livsmedel som du kan äta. Det är tillräckligt många för att kunna äta varierat och inte äta samma sak varje dag.

Attackfasen och cruise-fasen

De första faserna är attackfasen och cruise-fasen. Attackfasen är den första veckan och då får du enbart äta protein. Även om du inte har stenkoll på vad protein är så kommer du få hjälp från listan med saker du kan äta. Det är mycket fisk, kött och lätta mejeriprodukter. Du får dessutom dricka kaffe och te. Ägg blir en favorit för många då det går att variera ägg i stor grad. Tack var det stora intaget av protein så kommer du inte att bli så hungrig, behålla din aptit och dina muskler får all näring de behöver. Du får äta obegränsat med mat så länge du håller dig till dessa livsmedel.

Efter första veckan kommer cruise-fasen. Från och med nu får du äta protein och grönsaker. Det ska du göra tills dess att du har nått din målvikt. Du måste alltid sätta en målvikt innan du börjar dukandieten. Varannan dag äter du protein och varannan dag äter du bara grönsaker. Grönsaker är fantastiskt och du kan variera in i det oändliga i stort sett med grönsaker. Fortfarande får du äta obegränsad mängd.

Sammanslagningsfasen och stabiliseringsfasen

När du har nått din målvikt så går du in i sammanslagningsfasen. Denna fas ska du stanna i 10 dagar för varje kilo du har tappat. Har du tappat 5 kilo stannar du i denna fas 50 dagar. Nu får du äta kolhydrater, protein och grönsaker. Du ska helst ha en ren proteindag under veckan där du bara äter protein. Utöver det är det bara att blanda. Bra kolhydrater är pasta, ris och fullkornsbröd.

Den sista fasen är stabiliseringsfasen och där äter du extra mycket protein. Hela dieten är väldigt fokuserad på protein. Nu får du äta vad du vill förutom en dag i veckan. Då får du bara äta protein. Den dag kan du välja hur du vill men Dr. Dukan som kom på den här dieten brukar rekommendera torsdagar. Lycka till!

Lämna en kommentar