Hur får man magrutor?

by

Hur får man magrutor? – Det är många som eftersträvar de där rutorna på magen och som tränar hårt och försöker äta rätt för att platta till magen och träna upp musklerna så att rutorna kan bildas. Men många kämpar också i åratal utan att lyckas och om du är en av dessa som har försökt prova allt, kommer denna artikel att vara perfekt.

Vi listar några knep som kommer att göra skillnad när du tränar och som framhäver magrutorna mer än andra övningar kommer göra. Dessutom kommer vi att snudda lite på ämnet kost och vad du ska undvika och även äta mer av för att magrutorna ska synas snabbare. Det är dock viktigt att du tränar smart och inte att du inte utsätter din kropp för påfrestningar genom att äta för lite eller överbelasta dina muskler med för tunga repetitioner.

I många fall handlar det också om gener och huruvida din förbränning ser ut, vilket även detta kommer att påverka dina träningsresultat. Var inte för hård mot dig själv, utan satsa istället på långsiktiga mål. Ingen kommer att bygga muskler och förändra sin kost över en natt. Det tar tid!

Sätt upp långsiktiga mål

Vi kommer lägga fram det redan nu så att du inte sätter för höga krav på dig själv. Tyvärr finns det inga genvägar till att få magrutor. Det handlar om gedigen träning under en längre tid och rätt kost för att du ska se resultat. Att börja kolla på shakes, kosttillskott eller fettförbränningspiller är därför ingenting som du behöver slösa tid på.

Lägg istället tid på att planera in din träning under veckan och vad du ska äta. Det är detta som kommer göra att magrutorna börjar komma fram, så småningom. Rätt attityd är därför A och O. Går du till gymmet i tron att du kan ha magrutor på några veckor, kommer du direkt in i ett tankesätt som är konstruerat för att misslyckas.

Träna samtliga magmuskler

Du kommer att få bättre resultat och mer markanta magmuskler om du fokuserar på att träna samtliga muskler i denna grupp. Alltså inte bara magmusklerna, utan även musklerna runt omkring. En stark bål kommer att göra att du kan lyfta tyngre och det är också viktigt att du tränar denna muskelgrupp isolerat för bästa resultat.

Hur ofta ska du då träna? Ja detta beror helt och hållet på hur dina mål ser ut. Men vi rekommenderar varannan eller var tredje dag. Säkerställ också att du planerar in tillräckligt med återhämtning och att du bulkar för att dina magmuskler ska kunna växa.

Kosten har stor betydelse

Sedan har du även kosten. Det spelar egentligen ingen roll hur många gånger du går till gymmet och kämpar med tunga vikter och isolerande rörelser, om du ändå inte har en kost som främjar till bättre muskelpåbyggnad.

Samtidigt som det är viktigt att du får i rätt antal kalorier är det också viktigt att du bevarar en kosthållning som består av mindre fett och kolhydrater. Med denna menar vi inte att du ska sätta alldeles för höga restriktioner på dig själv. Men att proppa i sig en hamburgare eller pizza varje dag kommer inte att ge särskilt goda resultat, oavsett hur mycket du tränar.

Ett tips är att göra matlådor eller att registrera ditt matintag i en applikationer, så att du får en bra förståelse för hur du äter under dagen och vad du kan förbättra. Med små steg i taget är vi säkra på att du kommer uppnå dina mål och även må bättre under hela resan!